نگهداري هواساز

نگهداري هواساز

 

"نگهداري هواساز"

نگهداري هواساز

 

  • كليات

براي نگهداري ايمني و مطمئن دستگاه هواساز بايد به همه نكات ايمني هم در مورد تجهيزات و هم در مورد افراد توجه دقيق داشته باشيد.

 

تا وقتي كه فن خاموش نشده است تحت هيچ شرايطي هيچ كس نبايد به قسمت فن دستگاه نزديك يا به آن وارد شود. همه احتياط هاي ممكن را براي محافظت در برابر شوك الكتريكي در نظر بگيريد. پيش از انجام هر كاري، برق اصلي دستگاه را قطع كنيد. آن را قفل كنيد و روي آن برچسب بزنيد.

 

مراحل نگهداري كه توضيح داده شده است تنها در يك حد پايه و حداقل است. تميزي محيط، تعداد ساعت كاري و قوانين بهداشت و ايمني منطقه اي، عوامل مهمي هستند كه بايد با توجه به آنها فواصل زماني فعاليت هاي نگهداري را تعيين نمود.

پيش از آعاز به انجام كار نگهداري، به خاطر داشته باشيد كه بخش فن به منظور تامين نرخ جريان هوا و فشار استاتيك تعيين شده، انتخاب شده است. هر چيزي كه قرار باشد منجر به تغيير فشار استاتيك داخلي شود، مانند تاب برداشتن فيلترها و رسوب گرفتن كويل ها، شرايط اصلي طراحي دستگاه را تغيير خواهد داد.

 

  • بدنه دستگاه

– داخل همه قسمت هاي هواساز را پاكيزه و تميز نگه داريد. هرگز نگذاريد اجسام خارجي كه ممكن است با اجزاي دوراني دستگاه تداخل كنند، وارد هيچ قسمتي از دستگاه شوند

توجه : هواسازهاي مدل 39FD  طوري طراحي نشده اند كه بتوان با جت آب آن ها را نظافت كرد.

وقتي دستگاه را در ييرون نصب مي كنيد، از باز بودن ورودي هواي تازه (از طريق ميزان هواي عبوري) و عدم وجود هر گونه مانع و آشغال و نخاله در آن ها كه مي تواند منجر به كاهش راندمان هواساز شود، اطمينان حاصل كنيد.

 

3 مجموعه فن و موتور  

الف ) پيچ و مهره هاي اتصال : 

پيش از خاموش كردن فن، به صداي آن گوش كنيد تا غير عادي نباشد و پوشش آن را با دست لمس كنيد تا ميزان ارتعاش آن را بسنجيد. از سفت بودن كليه پيچ ها و پيچ و مهره هاي اتصال اطمينان حاصل كنيد.

ب ) ياتاقان ها : 

مانند ساير اجزاي ديگر ياتاقان ها نيز بايد به طور منظم چك و در صورت لزوم نظافت و يا مجدداً روانكاري شوند. در شرايط كاري سنگين (سرعت بالا يا رطوبت و آلودگي شديد) پيشنهاد مي كنيم ياتاقان ها زود به زود، مثلاً هر دو هفته يكبار  روانكاري شوند.

در نمودار 1 براي فن هايي كه داراي محور افقي بوده و دماي آنها از C ˚60 تجاوز نمي كند فواصل زماني روانكاري مشخص شده است. به سرعت كهنه شدن گريس در دماهاي بالا توجه داشته باشيد. چنانچه فواصل زماني روانكاري را بازاي هر C ˚15  افزايش دماي كاري ياتاقان، در دماهاي بالاي  C ˚70 به نصف تقليل دهيد، مناسب خواهد بود (حداكثر دماي مجاز براي گريس نبايد تحت هيچ شرايطي از حداكثر دماي اعلام شده توسط سازنده آن بالاتر رود). در دماهاي زير C ˚70  مي توان فواصل زماني روانكاري را بر اساس شرايط افزايش داد (فواصل زماني روانكاري هرگز نبايد از دو برابر  آنچه كه لازم است بيشتر شود و هرگز نبايد كمتر از حداقل يك بار در سال باشد. به نمودار مراجعه كنيد). اين يك دستورالعمل كلي جهت مراجعه است و بايد براي هر فن اعمال شود.

بلبرينگ هاي فن هاي مدل T قابل گريسكاري مجدد با جعبه گريس مي باشند.

فن هاي HLZ داراي بلبرينگ هايي با محفظه مدور مي باشند. اين نوع بلبرينگ ها نيز قابل گريسكاري مجدد هستند و پيشنهاد مي شود پس از دو بار گريسكاري، كلاً يك بار گريس را عوض كنيد.

"فواصل زماني روغنکاری"

فواصل زماني روغنکاری

ج سرو صداي حين كار                                                                                    

صداي فن بايد نرم و يكنواخت و مداوم باشد.

در زير به برخي نشانه هاي عملكرد نامناسب يا تاقان ها اشاره مي شود:

 

  • صداي سايش
ناشي از روانكاري نا كافي – اصطكاك فلز روي فلز
  • صداي پارازيت (مثل هيس)
روانكاري نا صحيح – گريس نامناسب – استفاده از گريس به مقدار خيلي زياد يا خيلي كم.
  • صداي فلزي
بازي و حركت ناكافي يا گير در دوران محور

 

  • صداي منظم و واضح
فرسايش يك شكاف خارجي روي بلبرينگ كه در اثر ارتعاشات غير عادي ايجاد شده است.
  • صداي مقطع
بدتر شدن شرايط يك المان دوراني

 

  • صداي جيرجير وجود اجسام خارجي
  • داغ شدن بيش از حد ياتاقان
وقتي ياتاقان با سرعت بالا كار مي كند، دماي آن (كه مي تواند به C ˚80 نيز برسد) به مقدار قابل ملاحظه اي  افزايش مي يابد و بايد به سرعت در پايان چنين مرحله اي كاهش يافته و ثابت شود.
عموماً علت افزايش دماي دائم يا ناگهاني عبارتست از : 
  • نصب نادرست ياتاقان (فضاي ناكافي براي فعاليت ياتاقان، گير در حركت ياتاقان ها، محكم بودن بيش از حد واشر آب بندي گريس).
  • گريس زيادي ، گريس اشتباه (باويسكوزيته بسيار بالا)
نكته مهم : 
در صورت مشاهده هر گونه خطا يا كاركرد نامناسب، بلافاصله بايد فن خاموش شود. عكس العمل سريع مي تواند باعث جلوگيري از بروز مشكلات و آسيب هاي جدي و پر هزينه بشود.
د قسمت هاي محرك (پولي ها و تسمه ها) 
  • قبل از اين كه تسمه ها را عوض كنيد چك كنيد كه شيارهاي موجود در پولي ها تميز، عاري از تنش پيچشي، گريس، گردو خاك يا هر گونه جسم خارجي ديگر بوده ترك يا زائده خشن نداشته باشد، چرا كه موارد فوق باعث آسيب تسمه ها مي شود.
  • فاصله بين پولي ها را طوري تنظيم كنيد كه بتوان تسمه ها را بدون اعمال نيروي اضافه در داخل شيارها جاي داد. هرگز با پيچ گوشتي يا هر نوع اهرم ديگري تسمه ها را به داخل پولي وارد و خارج نكنيد.
  • كشش تسمه ها را با حركت دادن موتوتر روي كشويي آن ، دوباره تنظيم نماييد و در صورت لزوم راستاي پولي را تنظيم (به فرآيند تنظيم راستاي پولي مراجعه نماييد) و سپس موتور را در جاي خود قفل نماييد.

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاه (ضروری)

شما مجاز هستید تا از تگ های HTML زیر در دیدگاهتان استفاده کنید:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

نام (ضروری)
ایمیل (ضروری)

بیست + شش =